Ik krijg een authenticatie error bij het versturen van mail via Office 365 in KING Software

Microsoft heeft sinds januari 2023 de basis authenticatie op alle Office365-accounts gestopt. Dit houdt in dat er geen gebruik meer kan worden gemaakt van authenticatieprotocollen zoals POP, IMAP en Exchange Remote PowerShell. Het kan dus zijn dat je in KING Finance (iMUIS Online) tijdens het versturen van mail een authenticatie error krijgt. 
Heb je een Office365 mailaccount dan kan deze melding twee oorzaken hebben.

  1. De opgegeven combinatie gebruikersnaam en wachtwoord horen niet bij het Office365-account.
  2. De opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord horen wel bij het Office365-account maar e-mailen vanuit andere applicaties buiten Office365 is niet toegestaan.

Geef, in geval van punt 1,  de juiste combinatie gebruikersnaam en wachtwoord op.

In geval van punt 2 is het advies om een algemeen app-wachtwoord aan te maken in Office365. Dit is een eenmalig wachtwoord wat dan speciaal voor KING Finance (iMUIS Online) gebruikt kan worden. Hoe dat moet staat hieronder uitgelegd: 

 

Log in via https://www.office.com met uw Office 365 account

Klik rechtsboven op je profielfoto en kies voor optie Mijn Microsoft-account

Klik bovenin op menuoptie Beveiliging en voer je wachtwoord in als daarom gevraagd wordt

Klik op de tegel Geavanceerde beveilingsopties

Selecteer onder App-wachtwoorden optie Maak een nieuw app-wachtwoord

 

Selecteer en kopieer vervolgens het hier zichtbare wachtwoord en druk op Gereed

Plak dit wachtwoord in de e-mail SMTP-gegevens vanuit de e-mailinstellingen van KING Software

Druk nadat het algemeen wachtwoord staat ingevuld op de knop Test e-mail versturen

Wordt het testbericht ontvangen dan kunt u op Opslaan drukken

Related Articles